zondag 13 november 2011

Vriendschap


Lieve Emy,

Ik wil het met je hebben over de mogelijkheid van een vriendschap tussen mannen en vrouwen. Het bevragen van deze mogelijkheid gebeurde me doordat ik een meisje leerde kennen. Het is een mooi lang blond meisje dat ik leerde kennen in de trein. Ze werd al snel belangrijk maar ze is niet bepaald de enige vrouw in mijn leven.


Ik heb een aantal goede vriendinnen en de eerlijkheid gebiedt mij vast te stellen dat geen van die vriendinnen onaantrekkelijk is. Hier zit de crux van mijn vraag. Ik heb het idee dat een vriendschappelijke relatie tussen een man en een vrouw altijd een seksuele component heeft. Daarbij bestaat er een onderscheid tussen exen en niet-exen.

Met een ex heb je seks gehad. Je weet hoe iemand in bed is en weet waarom iemand leuk is. Natuurlijk is het na een relatie altijd lastig om weer normaal met elkaar om te gaan. Vaak lukt dat ook niet. Soms lukt het wel. Dit kunnen hele waardevolle vriendschappen worden. Ik heb zo’n vriendschap. Misschien is de vriendschap die ik met een ex heb wel zo goed juist omdat ik seks met haar heb gehad. De seksuele component wordt door ons verleden als het ware opgeheven.
Vanuit dit perspectief bezien is de relatie die je met niet-exen hebt moeilijker. De vraag dringt zich op of dit vrienden zijn, zoals ik mannelijke vrienden heb. Of is het een vriendschap die, ondanks het feit dat je goed kunt praten en je prettig voelt bij elkaar voelt slechts bestaat bij de gratie van een in potentie in te lossen seksuele belofte?

Ik ben een beetje verward. Misschien denk ik te veel na. Misschien denk ik te veel na over seks. De vraag is: hoe ga je om met vriendschappen met iemand van het andere geslacht. Zijn dat echte vriendschappen, of zijn het alleen vriendschappen omdat seks er nooit van is gekomen?

Weet jij het antwoord?


Lieve Rolf,

‘Can a man and a woman be friends, without sex getting in the way?’ When Harry met Sally, ik ben vergeten hoe die film eindigde. Waarschijnlijk werden ze toch een stelletje, want zo werkt het in Hollywood. Ik weet ook niet meer of het Harry was die het Sally vroeg, of andersom. Ik denk dat het Harry was, of had moeten zijn. Het lijkt me namelijk een typische mannenvraag.  Als we aannemen dat mannen wat minder kieskeurig zijn wat betreft bedpartners, dan volgt daar logisch uit dat mannen ook eerder hun platonische vriendinnen over willen halen tot niet-platonische activiteiten.

Aan de andere kant kunnen mannen seks daardoor misschien ook makkelijker combineren met vriendschap. Seks gaat pas in de weg zitten als je er een probleem van maakt, en daar zijn vrouwen de kampioenen in. Als een meisje met een jongen naar bed wil en hij zegt ‘nee’, dan zie ik die twee nog geen vrienden worden. Andersom zie ik voortdurend meisjes om me heen wiens goede vrienden heimelijk of minder heimelijk lustgevoelens voor hen hebben. Die meisjes vinden het vervelend als de jongen daar te openlijk voor uitkomt. Als dat gebeurt en zij hem ‘nee’ verkoopt, lijkt dat voor de jongen echter geen enkel bezwaar om vrienden te blijven.

Aantrekkelijkheid lijkt voor jou een voorwaarde voor vriendschap met een vrouw. Voor mij, en vele vrouwen met mij, is het eerder een contra-indicatie. Als je elkaar zo aantrekkelijk vindt, zijn er weinig redenen om het bij vriendschap te houden. Zijn die redenen er wel – hij heeft al een gelukkige relatie, jullie zijn collega’s, hij valt op mannen, hij is minderjarig – dan kan tot vriendschap overgegaan worden. Op lust zit dan een rem. Pas als de situatie verandert en er hoop is op meer, gaat die rem eraf. Bestaat die rem voor mannen wel? Of is de hoop altijd aanwezig, staat jullie voet altijd al klaar op het gaspedaal?

Laat ik heel eerlijk zijn: ik vind vriendschappen met mannen vaak gemakkelijker dan met vrouwen, juist omdat ik ergens het gevoel heb dat ik de troefkaart altijd nog zou kunnen spelen. Dat ik iets in handen heb wat maakt dat die ander mij in zijn leven wil houden. Maar daarbij hoort ook het besef dat je niet de enige bent met die troefkaart. Elke goede vriend kan elk moment een trein instappen en een meisje tegenkomen. Daar sta je dan, met je voet op de rem en je kaart in je handen, je afvragend of je hem ooit nog terugziet. Vriendschappen tussen mannen en vrouwen kunnen heel mooi zijn, maar ik vrees dat ze het altijd af zullen leggen tegen seks. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten